Maak meer tijd voor uw gezin, vrienden en vooral voor uzelf. Wij kunnen uw strijk ook ophalen en terug afleveren indien gewenst. Wij werken niet met een puntensysteem, waardoor u enkel betaalt voor de effectieve strijkminuten die wij hebben gepresteerd.
Artikel 1 – Algemeen
Deze overeenkomst wordt afgesloten in het kader van het aanwenden van dienstencheques als betaalmiddel door de gebruiker in het kader van het leveren van strijken buitenshuis door Uw Helpende Hand, en dit conform de Wet van 20 juli 2001 tot bevordering van buurtdiensten- en banen, en het Koninklijk Besluit van 12 december 2001 betreffende de dienstencheques
Artikel 2 – Erkend dienstenchequebedrijf en toegelaten activiteiten
Uw Helpende Hand kan ingevolge voormelde reglementering enkel activiteiten uitoefenen die toegelaten zijn binnen haar erkenning. Voor onderhavige overeenkomst betreft dit het “strijken buitenshuis”. Dit veronderstelt het strijken van het binnengebrachte linnen, alsook aanverwante activiteiten (registratie, sorteren, controleren etc. van het linnen). Hierin zit in geen geval het vervoeren van het strijkgoed naar of van de klant vervat.
De gebruiker kan enkel als particulier gebruik maken van onze diensten. Het is niet toegestaan kledij/linnen binnen te brengen dat gebruikt wordt voor beroepsdoeleinden. Wanneer Uw Helpende Hand vermoedt dat er toch kledij/linnen wordt binnengebracht dat gebruikt wordt voor beroepsdoeleinden, zullen deze stukken niet gestreken worden.
De gebruiker verbindt zich er bovendien toe enkel kledij/linnen binnen te brengen dat toebehoort aan zijn gezin. Hieronder wordt verstaan: personen die gedomicilieerd zijn op het adres gekoppeld aan de dienstencheques. Wanneer de erkende onderneming een vermoeden heeft dat dit niet het geval is, zullen deze stukken niet gestreken worden.
De werknemer die instaat voor het strijken buitenshuis (de dienstenchequewerknemer) mag geen bloed- of aanverwant tot in de tweede graad zijn van de gebruiker of van een lid van het gezin van de gebruiker, noch dezelfde verblijfplaats hebben als de gebruiker. De gebruiker meldt aan de verantwoordelijke van de vestiging van Uw Helpende Hand indien één van de voormelde situaties zich mogelijks kan voordoen.
Bij overlijden van de gebruiker mag in geen geval nog dienstencheques worden ingediend door een derde (familielid of vriend).
In geval van inbreuken is de gebruiker of de derde (in geval van verder gebruik van de dienstencheques bij overlijden van de gebruiker) (mede-) verantwoordelijk voor alle sancties en gevolgen. Zij dienen zich ervan bewust te zijn dat dergelijke inbreuken tot zware financiële gevolgen kan leiden voor Uw Helpende Hand (opleggen van een beslissing tot terugvordering, opleggen van een beslissing tot intrekken van de erkenning, opleggen van een strafrechtelijke en/of administratieve geldboete) welke het voortbestaan van de onderneming in het gedrang kan brengen. Het is daarom van primordiaal belang dat ook de gebruiker, net als Uw Helpende Hand, de dienstenchequereglementering (zie artikel 1) correct naleeft.
Artikel 3 – Betaling
3.a. Strijkminuten
Uw Helpende Hand werkt enkel in het kader van dienstencheques. Eén dienstencheque staat gelijk aan één uur prestatie, of 60 strijkminuten. Per begonnen uur wordt een cheque aangerekend. Wordt er geen volledig uur bereikt wordt er met saldo’s gewerkt. Uw Helpende Hand hanteert intern een aantal richtlijnen voor de dienstenchequewerknemers per te strijken goed. Deze richtlijnen hangen op een zichtbare plaats uit in elke vestiging van Uw Helpende Hand. Deze puntenlijst, welke gebaseerd is op de reële tijdsbesteding (“aantal strijkminuten”) per te strijken goed, wordt op geregelde tijdstippen geëvalueerd teneinde na te gaan of deze nog steeds overeenstemt met de reële gemiddelde tijd die de dienstenchequewerknemers aan de te strijken goederen besteden.
3.b. Beheer
De gebruiker staat zelf in voor het beheer van zijn dienstencheques, welke verkrijgbaar zijn via het uitgiftebedrijf Pluxee (vroegere Sodexo). Het is Uw Helpende Hand (of één van haar werknemers of lasthebbers) niet toegestaan om de gebruiker te vertegenwoordigen in het beheer, bevestiging of betaling van de papieren dienstencheques of in het beheer van de elektronische portefeuille van de gebruiker.
3.c. Papieren of elektronische dienstencheques
De wijze van aanbieding van de dienstencheques is verschillend naargelang de gebruiker papieren of elektronische dienstencheques gebruikt.
De dienstencheques bestaan actueel in twee vormen, namelijk de papieren dienstencheques en de elektronische dienstencheques. Uw Helpende hand verbindt er zich ertoe om, zonder beperking, gebruik te maken van beide vormen.
In 2025 wordt het dienstenchequesysteem volledig gedigitaliseerd. De papieren dienstencheques verdwijnen en vanaf 2025 kunnen dienstencheques alleen nog digitaal aangekocht worden. Op de website dienstencheques.vlaanderen.be wordt alle nodige informatie worden voorzien inzake deze wijziging.
De gebruiker zal er over waken dat geen vervallen dienstencheques worden aangeboden.
Uw Helpende Hand kan geen vervallen dienstencheques inruilen zodat dergelijke dienstencheques geen geldig betaalmiddel zijn.
* De betaling met elektronische dienstencheques
De gebruiker betaalt de dienstverlening door middel van speciaal door hem aangevraagde elektronische dienstencheques. De gebruiker dient steeds voldoende elektronische cheques in zijn portefeuille te hebben wanneer hij wenst gebruik te maken van het strijken buitenshuis. Na de gepresteerde uren worden de gepresteerde uren geregistreerd in het strijkprogramma op datum van effectieve prestatie en vervolgens gebeurt de registratie van de te ontvangen cheques in het beheerssysteem van de uitgiftemaatschappij Pluxee. De gebruiker heeft steeds de mogelijkheid om deze prestaties na te kijken, te bevestigen of te betwisten. De gebruiker zorgt ervoor dat de prestaties uiterlijk bij afhaling van het binnengebracht linnen zijn betaald.
Bij niet-betaling van de dienstencheques zal de gebruiker schriftelijk worden aangemaand. Indien na de schriftelijke aanmaning geen betaling volgt, behoudt Uw Helpende Hand zich het recht voor om de waarde bij equivalent aan te rekenen. Deze waarde is gelijk aan de gepresteerde uren vermenigvuldigd met de inruilwaarde van een dienstencheque bij Pluxee op het moment dat de betaling voldaan wordt.
Indien de gebruiker de betaling van de dienstencheques uitstelt tot 12 maanden na de prestatiedatum, kan er niet meer met dienstencheques betaald worden en is hij gehouden om de waarde van de dienstencheque bij equivalent te betalen.
* De betaling met papieren dienstencheques
De gebruiker betaalt de dienstverlening door middel van speciaal door hem aangevraagde papieren dienstencheques.
De betaling dient verplicht te gebeuren door overhandiging van geldige, ondertekende en gedateerde dienstencheques per gepresteerd uur aan de werknemer van het dienstenbedrijf en dit bij afhaling van het binnengebracht linnen. De datum die op de dienstencheques moet worden ingevuld is de effectieve prestatiedatum van de dienstenchequewerknemer, NIET de datum van afhaling. De gebruiker dient deze datum zelf in te vullen.
Het is de gebruiker niet toegelaten om dienstencheques te overhandigen voorafgaandelijk aan de uitvoering van de desbetreffende prestaties.
Indien de gebruiker niet voldoende dienstencheques heeft, krijgt de gebruiker de strijk niet mee.
3.d. Klachten omtrent de aanrekening
Indien de gebruiker niet akkoord is met de prestaties zoals deze worden aangerekend, dient protest overgemaakt te worden per aangetekend schrijven binnen 5 dagen na de betwiste prestatie.
Indien de gebruiker met elektronische dienstencheques werkt, zal de gebruiker van de uitgever van de dienstencheques (Pluxee) een mailbericht ontvangen waaruit de geleverde prestaties blijkt die na 5 dagen automatisch gevalideerd zal worden. Zo de prestatie niet wordt betwist wordt deze automatisch bevestigd, worden de cheques ingehouden van de elektronische portefeuille en ontvangt de gebruiker hier een nieuw mailbericht van.
Klachten die toekomen na de termijn van 5 dagen na de prestatie, worden niet meer behandeld.
3.e. Niet-betaling en niet-tijdige betaling
Ingeval van niet-betaling van de dienstencheques, alsook in het geval van niet-betaling van de jaarlijkse of semestriële administratieve kostenvergoeding (zie artikel 5), is Uw Helpende Hand gerechtigd op een schadebeding en verwijlinteresten.
Het schadebeding bedraagt:
20 euro als het verschuldigde saldo lager dan of gelijk is aan 150 euro;
30 euro vermeerderd met 10 % van het verschuldigde bedrag op de schijf tussen 150,01 en 500 euro als het verschuldigde saldo tussen 150,01 en 500 euro is;
65 euro vermeerderd met 5 % van het verschuldigde bedrag op de schijf boven 500 euro met een maximum van 2.000 euro als het verschuldigde saldo hoger dan 500 euro is.
De verwijlinteresten zijn beperkt tot de interest tegen de referentie-interestvoet vermeerderd met 8 procentpunten bedoeld in artikel 5, tweede lid, van de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties. De interesten worden berekend op de nog te betalen som.
Voormeld schadebeding kan pas door Uw Helpende Hand worden toegepast na het verzenden van een ingebrekestelling aan de gebruiker. Die ingebrekestelling neemt de vorm aan van een eerste herinnering en wordt verzonden op een duurzame drager. Voormelde schadevergoeding is verschuldigd na het verstrijken van een termijn van 14 kalenderdagen die ingaat op de derde werkdag na verzending van de herinnering aan de gebruiker. Wanneer de herinnering langs elektronische weg wordt verzonden, vangt de termijn van 14 kalenderdagen aan op de kalenderdag die volgt op de dag waarop de herinnering werd verzonden aan de gebruiker.
De eerste herinnering bevat: 1° het verschuldigde saldo door de gebruiker en het bedrag van het schadebeding dat zal worden geëist bij niet-betaling binnen de termijn van 14 kalenderdagen; 2° de gegevens van de dienstenchequeonderneming (benaming en ondernemingsnummer); 3° een beschrijving
van het product dat de schuld heeft doen ontstaan, alsook de datum van opeisbaarheid van deze schuld (in deze de niet betaling van de dienstencheques en/of de administratieve kostenvergoeding en de termijn waarbinnen de schuld moet terugbetaald worden vooraleer enige kost, interesten of vergoedingen worden gevorderd.
Als de gebruiker zijn schuld niet heeft betaald wanneer de termijn van 14 kalenderdagen is afgelopen, loopt voormelde verwijlinterest vanaf de kalenderdag die volgt op de dag waarop de herinnering aan de gebruiker werd verzonden.
Uw Helpende Hand verstrekt onverwijld, op vraag van de gebruiker, op een duurzame drager, alle bewijsstukken van de schuld en alle nodige informatie over hoe een betwisting van de schuld in te dienen.
Artikel 4 – non-discriminatie
Uw Helpende Hand onderschrijft de verbintenis geen werknemers en klanten direct of indirect te discrimineren. Dit veronderstelt dat ten opzichte van de gebruikers er geen onderscheid gemaakt op grond van geslacht, etnische afkomst, handicap, seksuele geaardheid, filosofische of godsdienstige overtuiging en leeftijd bij het aanbieden en het toegankelijk stellen van de dienstverlening. Van de gebruiker wordt ook gevraagd om ten opzichte van de werknemers van Uw Helpende Hand geen onderscheid te maken op grond van geslacht, etnische afkomst, handicap, seksuele geaardheid, filosofische of godsdienstige overtuiging en leeftijd. Bij niet-naleving van deze bepaling wordt de gebruikersovereenkomst onmiddellijk stopgezet.
Artikel 5 – kosten
De gebruiker verbindt zich ertoe om bovenop de dienstencheques een vergoeding te betalen voor de ondersteunende diensten. Deze extra bijdrage werd in het leven geroepen om het hoofd te bieden aan de steeds stijgende kosten zoals,
Onderhoud gebouwen
Huur gebouwen
Gemeenschappelijke kosten gebouwen
Energiekosten
Welzijn werknemers
IT-services
Uitrusting machines
Herstellingen machines
Poetsen en administratie per vestiging
Opleidingskosten
Omkaderingskosten
Verzekeringen
Deze bijkomende kosten kunnen niet betaald worden met dienstencheques. Er werd gekozen om een forfaitair bedrag aan te rekenen met een keuze tussen een jaarlijkse of semestriële betaling. Uw Helpende Hand werkt met vastgestelde periodes per kalenderjaar (zie hieronder). Terugbetaling van deze kosten is niet mogelijk.
Jaarlijks: van 1 januari tot en met 31 december van elk kalenderjaar
Semestrieel: van 1 januari tot en met 30 juni en van 1 juli tot en met 31 december van elk kalenderjaar
Voor 2025 geldt 85 euro voor de jaarlijkse betaling en 45 euro voor de semestriële betaling.
De betaling dient te geschieden middels overschrijving.
Uw Helpende Hand behoudt zich het recht voor om de kosten eenzijdig te verhogen en/of de wijze en modaliteiten van de berekening of facturatie eenzijdig te wijzigen. De gebruiker zal hiervan op voorhand in kennis worden gesteld en zal beschikken over dertig kalenderdagen, ingaand op de datum van verzending van de kennisgeving, om de overeenkomst met onmiddellijke ingang te beëindigen, zonder daar enige vergoeding voor verschuldigd te zijn indien hij niet akkoord gaat met de wijziging. De gewijzigde kostenaanrekening en/of de modaliteiten ervan worden van toepassing op de éénendertigste kalenderdag na de datum van verzending van de kennisgeving. Voor 2024 en 2025 is deze kennisgeving reeds gebeurd middels onderhavige overeenkomst.
Op het bedrag van de bijkomende kosten zijn géén belastingen verschuldigd voor de gebruiker, daarenboven geven deze géén mogelijkheid tot aftrekbaarheid in de personenbelasting van de gebruiker.
Artikel 6 – verlies
Uw Helpende Hand is niet verantwoordelijk voor mogelijks verlies. Er is tijdens het binnenbrengen van de kledij-linnen enkel een visuele controle (geen controle van aantal, soort, merk, enz.). Eveneens is de gebruiker verantwoordelijk voor de stukken die men binnenbrengt. Uw Helpende Hand is geacht alles wat wordt binnengebracht door de gebruiker te mogen strijken op de gemiddelde temperatuur van tenminste “twee bolletjes”.
Artikel 7- welzijn
Voor het welzijn van onze werknemers vraagt Uw Helpende Hand de gebruiker rekening te houden met het gewicht van de mand die men binnenbrengt. De voorkeur gaat naar meerdere manden boven een overvolle mand
Artikel 8 – Gegevensverwerking
Uw Helpende Hand hecht grote waarde aan de bescherming van de persoonsgegevens van de gebruiker. Uw Helpende Hand verwerkt dan ook de persoonsgegevens uitsluitend in overeenstemming met de Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (Algemene Verordening Gegevensbescherming).
Uw Helpende Hand treedt op als de verwerkingsverantwoordelijke ten aanzien van de persoonsgegevens van de gebruiker:
Contactgegevens:
Uw Helpende Hand bv
Kortrijkstraat 95
8020 Oostkamp
E-mail: privacy@uwhelpendehand.be
Volgende categorieën van persoonsgegevens kunnen verwerkt worden door Uw Helpende Hand:
Identificatie- en adresgegevens van de gebruiker (zoals naam, voornaam, rijksregisternummer, woonplaats (domicilie- en/of verblijfsadres), e-mailadres, telefoon- en gsm-nummer, …
Gebruikersnummer Pluxee
Eventuele klachten en redenen van stopzetting van de dienstverlening
Informatie m.b.t. eventuele schadegevallen (facturen, foto’s schade, bestek, …)
Eventuele verwantschap met dienstenchequewerknemers van Uw Helpende Hand
Elke wijziging in de oorspronkelijke persoonlijke inlichtingen, zoals wijziging van adres, enz., wordt spontaan en zonder verwijl aan privacy@uwhelpendehand.be doorgegeven. Wanneer wijzigingen niet of niet tijdig worden meegedeeld zal de gebruiker verantwoordelijk zijn voor alle eventuele fouten in de communicatie of administratie omtrent de dienstverlening.
De verwerking van hogergenoemde persoonsgegevens gebeurt uitsluitend voor volgende welbepaalde doeleinden:
In het kader van de geldende dienstenchequereglementering
Het aanbieden en verbeteren van een algemene en gepersonaliseerde dienstverlening met inbegrip van de verkrijging en verwerking van gebruikersbeoordelingen en het verlenen van ondersteuning;
Facturatie;
Beheer van contracten tussen gebruikers en Uw Helpende Hand;
Het beantwoorden van vragen van gebruikers en verzoeken tot contactname;
Het aanbieden en verbeteren van de aangeleverde diensten en producten; persoonsgerichte en specifieke producten aan de hand van geleverde informatie en gegevens;
Marketing doeleinden. Dit kan via e-mails of digitale berichten. Bij ontvangst van dergelijke emails of digitale berichten, heeft de gebruiker te allen tijde de mogelijkheid om zijn toestemming hieromtrent in te trekken, of zijn voorkeuren te wijzigen, door een e-mail te sturen naar privacy@uwhelpendehand.be.
De hogervermelde gegevensverwerking is dus noodzakelijk opdat Uw Helpende Hand u de gevraagde diensten kan verlenen (en dus noodzakelijk voor de uitvoering van de overeenkomst), of zij dergelijke gegevens dient te verwerken op basis van een wettelijke verplichting (o.a. dienstenchequereglementering) waaraan zij onderworpen is.
Uw Helpende Hand zal de verstrekte gegevens niet langer bewaren dan nodig is voor het doel waarvoor de gegevens zijn verzameld of verwerkt.
Uw Helpende Hand heeft de nodige fysieke en passende technische en organisatorische (voorzorgs)maatregelen getroffen met het oog op het beveiligen van de persoonsgegevens van de werknemer tegen verlies of enige vorm van onrechtmatige verwerking.
De persoonsgegevens worden niet doorgegeven aan derden, tenzij Uw Helpende Hand daar door de wet toe verplicht is, in het kader van een eventuele overdracht aan een andere onderneming (zie artikel 10) of wanneer het noodzakelijk is om de uitvoering te geven aan de overeenkomst tussen de gebruiker en Uw Helpende Hand.
In dat kader verbindt Uw Helpende Hand er zich toe enkel de in dat kader noodzakelijke gegevens mee te delen.
De persoonsgegevens worden in principe niet doorgegeven aan derden buiten de EER.
De gebruiker heeft het recht om zijn persoonsgegevens in te zien en te corrigeren. Daarnaast heeft de gebruiker het recht om de eventuele toestemming voor de gegevensverwerking in te trekken of bezwaar te maken tegen de verwerking van zijn persoonsgegevens door Uw Helpende Hand.
De gebruiker heeft ook het recht te verzoeken dat zijn gegevens worden verwijderd, behalve in de volgende gevallen:
de door Uw Helpende Hand bijgehouden persoonsgegevens zijn nodig om het recht op vrijheid van meningsuiting uit te oefenen;
er bestaat een wettelijke verplichting om de gegevens te bewaren;
om redenen van algemeen belang (bijvoorbeeld volksgezondheid of wetenschappelijke, statistische of historische onderzoeksdoeleinden).
De gebruiker kan zijn toestemming voor het verzamelen en verwerken van persoonsgegevens op elk moment intrekken. Het intrekken van de toestemming laat de rechtmatigheid van de verwerking op basis van de toestemming vóór de intrekking daarvan, onverlet.
De gebruiker heeft tevens recht op gegevensoverdraagbaarheid, wat inhoudt dat hij het recht heeft de hem betreffende persoonsgegevens, die hij aan de verwerkingsverantwoordelijke heeft verstrekt, in een gestructureerde, gangbare en machineleesbare vorm te verkrijgen, en hij heeft het recht die gegevens aan een andere verwerkingsverantwoordelijke over te dragen, zonder daarbij te worden gehinderd door de verwerkingsverantwoordelijke aan wie de persoonsgegevens waren verstrekt, overeenkomstig en onder de voorwaarden voorzien in artikel 20 van de Algemene Verordening Gegevensbescherming.
Een verzoek tot inzage, correctie, verwijdering, gegevensoverdraging van zijn persoonsgegevens of verzoek tot intrekking van toestemming of bezwaar op de verwerking van zijn persoonsgegevens, dient de gebruiker te sturen naar privacy@uwhelpendehand.be
Uw Helpende Hand heeft één maand de tijd om op de verzoeken van de gebruiker in te gaan. Deze termijn kan evenwel verlengd worden met 2 maanden afhankelijk van de complexiteit van de verzoeken en het aantal ervan. Uw Helpende Hand stelt de gebruiker hiervan binnen één maand na ontvangst van het verzoek in kennis.
Uw Helpende Hand brengt de gebruiker binnen de maand na ontvangst van het verzoek op de hoogte waarom geen gevolg wordt gegeven aan het verzoek. Wanneer het verzoek kennelijk ongegrond of buitensporig is, mag Uw Helpende Hand ofwel een redelijke vergoeding aanrekenen ofwel weigeren gevolg te geven aan het verzoek.
Indien de gebruiker meent dat Uw Helpende Hand de verplichtingen omtrent de verwerking van de persoonsgegevens, voor zover van toepassing en zoals hierboven bepaald, niet correct naleeft, kan hij Uw Helpende Hand contacteren:
Uw Helpende Hand bv
Kortrijkstraat 95
8020 Oostkamp
E-mail: privacy@uwhelpendehand.be
De gebruiker kan eveneens een klacht indienen bij de toezichthoudende autoriteit:
Gegevensbeschermingsautoriteit
Adres: Drukpersstraat 35, 1000 Brussel
Tel: 02 274 48 00
Fax: 02 274 48 35
E-mail : contact@apd-gba.be
Indien de gebruiker schade zou lijden als gevolg van de verwerking van de persoonsgegevens, kan hij/zij ook een vordering tot schadevergoeding instellen bij de Rechtbank van Eerste Aanleg van zijn/haar woonplaats.
Ma - vr 7.30 uur tot 12.30 uur en 13.00 tot 17.30 uur.
Za - zo Gesloten